لایزنگان روستای دوستدار کتاب ایران شد

لایزنگان روستای دوستدار کتاب ایران شد

مراسم پایانی دومین جشنواره معرفی پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب ایران با حضور دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور (عضو هیأت داوران جشنواره) و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در تالار وحدت تهران برگزار شد و روستای لایزنگان داراب فارس به عنوان روستای برتر دست یافت و شیراز نیز پس از نیشابور و بوشهر سوم شد.

به گزارش داراب آنلاین،در این جشنواره که با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکترعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمدعلی افشانی استاندار فارس، دکتر سعیده ابراهیمی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس، دکتر بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  برگزار شد، نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران  شناخته شد و بوشهر و شیراز دوم و سوم شدند.

همچنین ۱۰ روستا بدون اولویت به عنوان برتر روستاهای دوستدار کتاب شناخته شدند که نام لایزنگان فارس با طرحی از دکتر روح الله منوچهری مسئول کتابخانه عمومی رئیسی شیراز نیز در میان عناوین برتر به چشم می خورد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در این مراسم، طی سخنانی گفت: در آیینی که معجزه آن کتاب است و برای فرهنگی که کتاب‌های ماندگار، مظهر شکوفایی آن است، در هر زمان و هر مکان باید بهانه‌ای برای پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی پیدا کرد. مساله کتاب و کتابخوانی تنها یک مقوله فرهنگی نیست؛ اقتصاد و سیاست منهای کتاب ناقص هستند.

وی با بیان اینکه عصر کنونی عصر فناوری‌های نو و فناوری‌ اطلاعات است، عنوان کرد: نباید گمان کنیم که تحولات فناوری ما را از کتاب بی‌نیاز می‌کند، بلکه باید از هر تحولی در تولید، نشر و دریافت کتاب استفاده کنیم. بی‌نیازی از کتاب نه ممکن است و نه مطلوب.

جهانگیری ادامه داد: کتاب پیر و جوان، زن و مرد، شهری و روستایی نمی‌شناسد و جامعه‌ای که برخوردار از فرهنگ است و در مسیر توسعه گام برمی‌دارد، استفاده از کتاب در جامعه از مهم‌ترین مسائل است و بر استفاده از هر منبع دیگری ارجحیت دارد. جامعه‌ای که قدر کتاب را نداند و دوستدار کتاب نباشد، مثل جامعه‌ای است که قدر نان نداند و غم نان نخورد.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به چالش‌ها و آسیب‌های پیش روی کتاب و صنعت نشر اشاره کرد و گفت: پایین آمدن کمیت و کیفت کتاب، وضعیت بازار نشر و اقتصاد آن و پایین آمدن فرهنگ مطالعه در جامعه، آسیب‌هایی جدی هستند که پیش روی صنعت نشر ما قرار دارند. باید برای آنها چاره‌اندیشی کنیم و دولت به سهم خود به این مساله حساس اهتمام دارد.

وی افزود: اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها و کارهای دیگری که در این راستا انجام می‌گیرد به این معناست که اهتمامی جدی دارد که با کمک دولت و جامعه مسائل را حل کند و این جشنواره‌ها شاهدان خوبی هستند که نشان می‌دهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این جمع‌بندی رسیده که مسائل مهم فرهنگی کشور جز با مشارکت آحاد مرد و با مشارکت شهری و روستایی قابل حل نیست.

جهانگیری مشارکت آحاد مردم را مقوله‌ای جدی برای همه دستگاه‌ها دانست و گفت: نقطه عزیمت به سمت حل مشکلات در تمامی حوزه‌ها، «جلب مشارکت» و «ایجاد رقابت» در جامعه است و این دو موضوع در بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان موضوعات اساسی مورد توجه قرار گرفته است. اگر بخواهیم مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را حل کنیم نیازی جدی به مشارکت آحاد ملت و ایجاد زمینه رقابت داریم.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: ملت ایران با مشارکت معنادار و گسترده‌ای که در انتخابات داشتند، بار دیگر فرصتی استثنایی برای مدیریت جامعه به وجود آوردند. امیدواریم این مشارکت و رقابت در سایر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شکل بگیرد تا شاهد رونق و توسعه در این حوزه‌ها باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه کتابخانه چه در شهر و روستا سرچشمه همیشه جوشان دانش و بصیرت است گفت: کتابخانه پدیده ای وارداتی و لوکس نیست و ایرانیان همیشه با کتاب مانوس بوده اند و کتابخانه های بزرگی داشته اند.

دکتر علی جنتی با تاکید بر اینکه با این وجود همچنان نیازمند خیز فرهنگی در روستاها هستیم و که با همت روستاییان در حوزه کتاب آغاز شده است گفت: این جشنواره یکی از بزرگترین اتفاقات در توسعه فرهنگی ایران است چرا که هر فعالیتی که در روستا انجام شود خیر آن به همه کشور می رسد.

وی افزود: هر کتابی که برایر یک روستایی گشوده شود بذر دانایی را در دل جوانان می کارد. بدون تردید همین فعالیت های کوچک در کوتاه مدت، مبنای تولید و توسعه خواهد شد.

وزیر ارشاد انتخاب پایخت کتاب را شوق انگیز و جذاب توصیف و خاطرنشان کرد: کتاب باید در سبد خانواده ها وارد شده و به متن زندگی بیاید که این جشنواره این تحول را رقم می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شانزده =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.