موقعیت جغرافیایی روستای لایزنگان و پیشینه تاریخی آن

موقعیت جغرافیایی روستای لایزنگان و پیشینه تاریخی آن

طبیعت زیبای لایزنگان

روستای لایزنگان زیر مجموعه دهستان رستاق از توابع بخش رستاق شهرستان داراب می­باشد. این روستا در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر داراب و ۳۵ کیلومتری رستاق (مرکز بخش) قرار دارد. روستای لایزنگان از نظر مختصات جغرافیایی در ۵۴ درجه و ۵۵ دقیقه طول شرقی و ۲۸ درجه و ۴۰ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. این روستا از سمت شمال به بنه کلاغی و وزیره، از سمت شرق به روستای بکر، از سمت غرب به روستای نوایگان و از سمت جنوب به بادامه و شهرک ولیعصر لایزنگان محدود می­ شود.

طبیعت زیبای لایزنگان

روستای لایزنگان از روستاهای قدیمی و بزرگ منطقه داراب می باشد، در مورد قدمت روستای اطلاعات موثقی و مکتوبی موجود نمی باشد، ولی با توجه به اظهارات اهالی روستا و وجود حمام قدیمی و قلعه قدیمی روستا به نام قلعه معصوم خان می توان گفت که قدمت روستای لایزنگان در مکان فعلی بیش از ۲۰۰ سال می باشد. البته وجود تعدادی خرابه و ساختمانهای متروکه در اطراف روستا نشان از جابجایی چند باره روستا می دهد که می توان گفت قدمت روستای لایزنگان بیش از ۵۰۰ سال بوده و چندین بار تغییر مکان داده است.

8 دیدگاه

  1. سلام از اینکه سایتی درست کرده اید تا لایزنگان را به همه بشناسانید ممنون اما سعی کنید اطلاعات اشتباه ندهیدند .
    قدمت لایزنگان فعلی۳۶۰سال باسند معتبر میباشد ..قبر برخوردار در قبرستان فعلی.
    قدمت خشم میان بین لایزنگان فعلی با خشم بالا ۸۰۰سال می باشد.
    قدمت لایزنگان قدیم با نام لایزنکوه در کنار چشمه قدیم اب شرب لایزنگان ۱۹۰۰سال ودر سسنک ۲۷۰۰سال میباشد.

  2. آقا مهدی شما که با این قطعیت قدمت لایزنگان را بیان میکینید بهتر است با استناد به مدارک معتبر باشد که فکر کنم این سندیت در مورد مطالب شما وجود ندارد. اگر سندی در این زمینه موجود است لطفا معرفی کنید تا ما هم ازآن آگاهی یابیم.

  3. پدر من متول ۱۲۸۴ بود ۴۸سال پیش آثار خانه های قدیمی لایزنگان پشت چشمه ی لایزنگان را به من نشان داد و گفت من ۱۰سالم بود که از اینجا بار کردیم و به خشم میون رفتیم.

  4. پدر من متولد ۱۲۸۴ بود ۴۸سال پیش آثار خانه های قدیمی لایزنگان، پشت چشمه ی لایزنگان را به من نشان داد و گفت که اجداد ما ۱۵۰سال اینجا زندگی کردند و وقتی ۱۰سالم بود از اینجا بار کردیم و به خشم میون آمدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + چهار =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.